کد مطلب:9476
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
رفت و آمد با زردشتيها و خوردن غذا در خانة آن ها چه حكمي دارد، اين كه مي گويند آن ها نجس هستند چه اساسي دارد؟
دربارة زردشتيها يا مجوسي ها بين علماي اسلام اختلاف و محلّ بحث است كه آيا آنان از اهل كتاب آسماني هستند و داراي پيامبري بوده اند يا از اهل كتاب نيستند. مرحوم محقق در شرايع فرموده كه اهل كتاب بودن مجوسي ها محتمل است.17 صاحب جواهر(ره) فرمود: اهل كتاب بودن مجوسي ها مورد اتفاق و اجماع علما است. رواياتي را از پيامبر و امام صادق(ع) بر اين كه مجوس، اهل كتاب و داراي پيامبر بوده اند، آورده است.18
بنابراين اهل كتاب (كفّار كتابي) عبارتند از يهود و نصارا و مجوس است.
آيا كفار اهل كتاب پاكند؟
در اين مسئله اختلاف است. برخي از مراجع فعلي19 از روايات استفاده كرده اند: كفاري كه اهل كتاب هستند پاكند و ذاتاً نجس نيستند مگر اين كه از مردار يا گوشت خوك يا شراب استفاده كنند. در اين صورت نجاست عَرَضي خواهند داشت، مانند مسلماني كه مثلاً شراب بنوشد. اعضايي كه با شراب آلوده شده است نجس مي شود.
بنابراين به فتواي اين مراجع زردشتي ها ذاتاً پاك خاهند بود و خوردن غذا و رفت و آمد با آنان اشكالي نخواهد داشت.
استدلال كساني كه اهل كتاب را نجس مي دانند به آية شريفة إنّما المشركون نجس فلا يقربوا المسجد الحرام...20 است. معناي آيه اين است : مشركان نجس هستند. پس نزديك مسجد الحرام نشوند (وارد آنجا نشوند).
برخي از اهل كتاب مانند مسيحي ها مشرك هستند چون به خدا و روح القدس و ابن قائل اند يا زردشتيها قائل به ثنويت و دو خدايي هستند.
دليل ديگر رواياتي است كه دلالت مي كند سؤر(پس ماندة) غذاي اهل كتاب نجس است يا مصافحه كردن با آنان دست را نجس مي كند.21
17 جواهر الكلام، ج 21، ص 228.
18 همان، وسائل، ج 11، باب 49 از ابواب جهاد، العدوّ.
19 مراجعي از قبيل آيات عظام فاضل، تبريزي، سيستاني و رهبر معظم انقلاب كفار كتابي را پاك مي دانند (توضيح المسائل مراجع، ج1، ذيل مسئلة 107؛ اجوبه الاستفتائات، ج 1، ص 324 و 325).
20 توبه (9) آية 28.
21 سيد محسن حكيم، مستمسك العروه الوثقي، ج1، ص 370، به نقل از وسائل، باب 74 از ابواب نجاسات.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.